Nøtteliten 2- 3 år

Nøtteliten er en avdeling med 13 barn i alderen 2-3 år

Vi vil gi barna nye impulser og utfordringer tilpasset deres alder.

Personalet er opptatt av det nære og sensitive samspillet mellom personalet og barnet, som er viktig for at barnet skal oppleve seg forstått og ivaretatt. Dette er viktig for barnets trygghet og trivsel, som igjen også påvirker barnets utforskning, lek og læring.

Vi vil ha fokus på et godt språkmiljø og vi samtaler med barna om det vi ser, gjør og opplever. Personalet bruker mye sang, musikk, rim, sangleker, bøker og fortellinger gjennom barnehagedagen, og vi gleder oss over barnas engasjement, glede og humor. Vi bruker tegn til tale gjennom hele dagen, og ser at dette er en støtte for alle barn når de skal lære seg språk.

Vi prioriterer leken hos oss, og kommer til å inspirere og tilrettelegge for sosial lek inne og ute. Vi kommer til å dramatisere enkle eventyr som vi alle blir godt kjent med, fordi det er morro, språkstimulerende og kan få leken til å blomstre, fordi det er lettere at alle blir med når alle kjenner historien. Personalet trår til i leken hvis det trengs, og kan noen ganger være en igangsetter og heller trekke seg ut. Sosial lek er viktig for språkutviklingen, sosial kompetanse/vennskap, motorikk, for å få bearbeida følelser og opplevelser, men først og fremst fordi leken har verdi i seg selv.